In maart 2020 was iedereen in rep en roer vanwege Corona.
Grote onzekerheid. Annuleringen van huurreserveringen etc, etc.
Vanaf juni 2020 ontdekten veel mensen dat op vakantie in de camper misschien wel de meeste flexibiliteit gaf. Je bestemming is flexibeler, waardoor je minder afhankelijk bent van allerlei Corona-restricties. “Desnoods blijven we gewoon in Nederland” was een zin die wij heel vaak hoorden.
De vraag naar (gebruikte) campers nam hierdoor enorm toe. En daarmee stegen ook de prijzen van gebruikte campers behoorlijk.
Voor ons als camperdealer natuurlijk heel fijn na een onzekere periode.
Bij de camperfabrikanten ontstonden er echter al wel snel problemen.
90% van alle nieuwe campers wordt gebouwd op de in Italië geproduceerde Fiat Ducato.
En in Italië heeft Corona in het begin nogal impact gehad. Het hele land is door Corona een flink aantal weken op slot gedaan, waardoor de Fiat fabriek een aantal weken niet heeft kunnen produceren.
De camperfabrikanten kregen de Fiat chassis’ veel later en in sommige gevallen zelfs helemaal niet.Fiat heeft een flink aantal orders ook gewoon geannuleerd.
En zonder chassis kun je geen camper bouwen….
Ook bij onze klanten heeft dit gevolgen gehad. Een flink aantal verkochte nieuwe Dethleffs- en Sunlight campers van modeljaar 2021 zijn maanden later dan afgesproken aangeleverd.
Binnenkort gaan we nog een modeljaar 2021 camper leveren die er in juni al had moeten zijn…
Vanaf augustus/september zijn de fabrikanten begonnen met het produceren van modeljaar 2022 campers.
Al snel kregen we berichten dat de aanlevering van de Fiat chassis’ weer een probleem was. Nu niet vanwege lockdowns, maar vanwege een mondiaal chiptekort.
Dit raakt zo’n beetje de complete auto-industrie, maar ook de productie van allerlei elektronica.
Zowel de Sunlight- als de Dethleffs-fabriek hebben besloten om de productiebanden voor kampeerauto’s in oktober enkele weken stil te leggen.
En daarna wordt aangegeven met een lagere produktie te gaan werken.
Directe gevolgen:
Bovendien zijn een aantal (luxe) opties op het autodeel niet of veel later beschikbaar. Campers met de 9-traps automaat worden niet in de 1e series geproduceerd. Ook worden massaal de bestelde LED-dagrijverlichting en het nieuwe Assistentie Advance-pakket met b.v. adaptieve cruisecontrol geannuleerd door Fiat.
Inmiddels is ons ook wel duidelijk dat niet alleen de aanleveringen van Fiat-chassis’ het probleem is. Er staan inmiddels ook een aantal campers zo goed als klaar, maar deze worden niet uitgeleverd vanwege ‘ontbrekende onderdelen’. Er zijn door de Corona problematiek gewoon heel veel produktieketens in de war geraakt. Niet alleen aan het autodeel, maar ook aan de campertechniek-kant. En de verwachting is dat dit tot ver in 2022 impact zal hebben.
Gelukkig hebben en krijgen we nog genoeg nieuwe campers aangeleverd. Misschien komen de campers wat later dan gewenst, maar zeker van Dethleffs zijn er nog genoeg mogelijkheden. Binnenkort zal Detheffs ook een eigen buscamper-lijn introduceren (Dethleffs Globetrail), die we hopelijk vanaf eind 2021/begin 2022 in de showroom gaan krijgen.
Ons overzicht van Campers te koop is eigenlijk altijd up-to-date. Ook voor nieuwe campers.
Kortom: turbulente tijden in camperland.
Als u bij ons een nieuwe camper hebt gekocht proberen we u zoveel mogelijk op de hoogte te houden van de actuele situatie. We zijn hier echter zeer afhankelijk van de informatie die wij krijgen van de Dethleffs- en Sunlight-fabriek.
We hopen dat u begrijpt dat we in deze onrustige tijd geen enkele zekerheid kunnen geven of de gecommuniceerde levertermijn gehaald kan worden. Reken maar dat zowel de camperfabrikant en wij er alles aan gelegen zijn om de door u bestelde camper zo snel mogelijk te leveren. Maar het is voor ons allebei ook echter overmacht.
Hoop dat u dit begrijpt.